Aktuellt

Coronaviruset medför även nya former av bedrägerier

 

Coronaviruset och undantagsförhållandena som orsakats av viruset har medfört att även brottslingar hittat på nya former av brottslig verksamhet. I bedrägerierna försöker brottslingarna fiska efter uppgifter genom att vädja till den exceptionella situationen. För närvarande bör man alltså vara på sin vakt mot bedrägerier.

 

Vi vill påminna om att United Bankers eller bolag som tillhör koncernen (”UB”) eller övriga seriösa aktörer aldrig frågar efter ditt lösenord, nätbankskoder eller uppgifter om ditt betalkort per telefon, e-post eller textmeddelande. Ifall någon kontaktar dig och ber om dessa uppgifter, handlar det om ett bedrägeriförsök.

 

Om du får ett meddelande där de ovannämnda uppgifterna efterfrågas, radera meddelandet utan att läsa det. Om du får ett bedrägerisamtal där ditt lösenord, nätbankskoder eller uppgifter om ditt betalkort efterfrågas, avbryt samtalet genom att lägga på.

 

UB kontaktar ofta sina kunder både per e-post och per telefon men vi frågar aldrig efter de ovannämnda uppgifterna.

 

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, kontakta omedelbart den ifrågavarande tjänsteleverantören för att spärra eller byta koderna.

 

- Beträffande nätbankskoder kontakta din egen bank.
- Om innehållet i meddelandet gäller något aktuellt ärende hos UB, kontakta din kundansvariga.
- Om ärendet gäller MittUB, UB:s övriga tjänster eller om du är osäker på vilken av UB:s tjänster ärendet gäller, kontakta UB:s kundtjänst (tfn 09 2538 0320).
- Beträffande UB Finansiering kan du direkt kontakta UB Finansierings kundtjänst (tfn 010 524 4520).